Artikel Dari Guablog

Ahad, 19 Januari 2014

10 senarai Patung yang masih dalam pembinaan

| | Leave a Comment

   

Sumber: takusahrisau

10.   J.F. Kennedy Memorial Statue


Ukiran J.F.Kennedy yang bersaiz 1:1  ini akan diukir oleh seorang artisan yang bernama David Lewis. Patung JFK ini akan ditempatkan di hadapan JFK Museum, Main Street, Hyannis.

Ukiran artis patung J.F.K
  

9.    Buddha Dordenma

Dengan setinggi 169 kaki, Buddha Shakyamuni bersemayam di atas singahsana vajra. Buddha Dordenma.   
 Patung ini bakal dibina di Changri Künsel Phodrang, Thimphu, Bhutan. ’Bersemayan’ di atas lereng bukit 100 meter di atas Sungai Wangcu.

Patung Buddha Dordenma ini masih dalam pembangunan.
  

8.       Memorial Crazy House

Memorial Crazy House masih dalam pembinaan. Crazy House adalah seorang pejuang Indian pada masa hayatnya. Pembinaan patung ini adalah bagi mengenang jasa beliau mempejuangkan hak pribumi kaum Indian.Patung yang bakal menjadi antara patung yang terbesar di dunia apabila siap sepenuhnya kelak  ini didirikan di Dakota Selatan. Pengukirnya adalah Korczak Ziolkowski, seorang keturunan asli Amerika. Patung ini mempunyai kelebaran 641 kaki dan ketinggian 563 kaki.

ini adalah replika Crazy House di mana patung sebenarnya adalah berada di belakang replika berkenaan

7.     African Renaissance  

Patung yang dibina untuk mengenangkan kejayaan warga Afrika dalam memerdekakan mereka daripada penjajah dan sifat perkauman ini telah menelan belanja $27 Juta. Malangnya projek ini terbengkalai kerana bantahan daripada pelbagai pihak terutama kaum muslim kerana pembinaan patung adalah di larang dalam agama Islam. Malah pakaian seorang wanita di belakang seorang lelaki sangat jarang hingga menampakkan peha dan payu dara!. Dikatakan, jika patung ini siap sepenuhnya, ia bakal menarik ribuan pelancong sepanjang tahun kerana dipercayai reputasinya menyamai Statue of Liberty dan Eiffel Tower.


Kaum muslim merasakan patung ini tidak sesuai didirikan kerana pakaian wanita sangat menghairahkan.
  
   

6.   Patung Moa Zedong

Terletak di  Juzizhou Islet, Changsha, struktur ini memiliki ketinggian 33 meter (106 kaki). Statue of Liberty di New York adalah 46 meter (151 kaki). Kawasan pembinaan patung ini memakan kawasan sebanyak 4000 meter persegi. Ia akan dijangka siap sepenuhnya sekurang-kurang dalam satu abad.
    

 Wajah Moa Zedong diukirkan di patung ini adalah wajah beliau ketika muda.

5.  Oklahoma Centennial Land Run Monument   

Patung gangsa yang  mengambarkan 46 hidupan( kuda dan manusia)  merentasi 365 meter panjang dibina oleh Centennial Committee, State of Oklahoma, kerajaan persekutuan United State dan Oklahoma City   
 Ia akan ditempatkan di Bricktown, Oklahoma City. Setakat ni hanya 19 patung gangsa sudah disiapkan.  Dijangkakan bakal siap sepenuhnya menjelang 2015.

 Dibina sempena mengenangkan pelumbaan manusia mencari penempatan di Oklahoma pada abad ke 17.
  

Beribu-ribu kuda dan manusia 'berlumba' mencari penempatan di Oklahoma.
   

4.   Laykyun Setkya

Patung yang digelar Laykyun Setkyar ini mempunyai ketinggiaan 116 meter (380 kaki). Ia dibina di Kampung Khatakan Taung di Monywa, wilayah Sagaing. Laykyin Setkyar telah pun dibina pada tahun 1996 lagi dan dikatakan ia telah dibuka secara rasmi pada tahun 2008.
  

Ketika masih dalam pembinaan

3.   Patung Genghiz Khan


Patung bersaiz raksasa ini telah dibina sejak 2008 lagi. Ia bakal menjadi antara patung yang terbesar sekali di dunia. Patung ini dibina di padang Steppe di  Mangolia. Patung ini dibina bagi mengenangkan jasa Genghiz Khan menyatukan seluruh warga Mangolia menjadi bangsa yang digeruni satu ketika dahulu.

Gambaran artis mengenai saiz sebenar Patung Genghiz Khan.
  

Masih dalam pembinaan.
    

2.  Patung Gergasi Gundam

Patung ini bakal memiliki 18 meter tinggi dan berdiri tegak dengan memengang  Beam Saber. Dibina oleh JR Higashishizuoka Station sempena ulang tahun ke 30 Gundam.Patung ini bakal menarik ramai pelancong apabila ia siap sepenuhnya kelak terutama kanak-kanak dan para pengemar animasi Gundam.

Kerangka kaki Gundam
  

Belum pun siap tapi sudah menjadi tarikan pelancong.

1.   Patung Hakawati

Masih belum dibina tetapi ia akan bakal menjadi kenyataan satu hari nanti. Patung ini bakal di bina di bandar Mega Dubai. Patung ini bakal menjadi patung yang paling tinggi di dunia apabila siap kelak.Manumen ini di bina di atas tapak yang membolehkan orang ramai duduk dan beristri rehat di bawahnya. Kemungkinan besar pembinaannya akan mengundang pelbagai kontroversi kerana ia dibina di sebuah negara Islam dan sememangnya di tentang oleh Ulama-ulama ketemporari.

Lihatlah bertapa besarnya patung ini.

0 comments:

Catat Ulasan

Artikel Dari Salam

Artikel Dari PingJE