Artikel Dari Guablog

Isnin, 20 Januari 2014

Teleskop Hubble menjumpai bintang paling laju,1.6million per jam!

| | Leave a Comment

 


Imej mengejutkan daripada Teleskop Angkasa Hubble milik NASA apabila menghantar gambar sebuah bintang berwarna biru yang dipercayai di’ludah’ keluar oleh Lubang Hitam(Black Hole) yang  terletak di tengah-tengah Bima Sakti milik kita.

 Anak panah menunjukkan bintang biru yang dimaksudkan.

Kisah bintang biru ini dipercayai bermula apabila Bima Sakti yang menampung kira-kira 100 billion planet dan bintang ini telah dihampiri oleh tiga bintang besar kira-kira 100 juta tahun dahulu.

Walaubagaimanapun, hanya satu bintang yang berjaya di’tangkap’ oleh lubang hitam manakala dua bintang yang lain di’ludah’ keluar oleh nya. Kemudian, kedua-dua bintang ini bergabung dan seterusnya membentuk satu bintang biru bersaiz mega yang boleh bergerak 1.6 million per jam.!


Ilustrasi menunjukkan analogi kejadian bintang biru tersebut.

Bintang unik ini dikenali sebagai HE oleh para saintis merupakan bintang yang bergerak paling laju di alam semesta. Berkata seorang saintis, Warren Brown daripada Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Cambridge, Mass semasa ditemubual:
‘Using Hubble, we can for the first time trace back to where the star came from by measuring the star’s direction of motion on the sky. Our measurements point directly to the Milky Way center.’
~Artikel ini dirujuk sepenuhnya di http://www.dailymail.co.uk

0 comments:

Catat Ulasan

Artikel Dari Salam

Artikel Dari PingJE