Artikel Dari Guablog

Selasa, 11 Februari 2014

Terkini: Gambar Pemain T-Team Angkat Sumpah Depan Al-Quran

| | Leave a Comment
            & teganukita

KUALA TERENGGANU – Seorang pemain dan penolong jurulatih pasukan T-Team malam ini bersumpah dengan Al-Quran di hadapan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said bagi membuktikan kebenaran insiden kekecohan dalam terowong di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada 1 Feb lepas.

Upacara itu dilakukan dalam majlis khas di Hotel Tabung Haji (TH) & Convention Center di sini pada kira-kira 10 malam sempena majlis perjumpaan pegawai dan pemain bola sepak Liga Super, Terengganu dan T-Team.

Majlis itu diadakan berikutan Menteri Besar Terengganu meminta pemain dan pegawai skuad The Titans itu bersumpah Al-Quran berhubung kebenaran insiden kekecohan dalam terowong menuju ke bilik persalinan pemain sebaik tamat aksi separuh masa pertama kempen Piala FA antara pasukan itu dengan Johor Darul Takzim (JDT) di stadium itu minggu lepas.

Upacara bersumpah itu didahului penolong jurulatih Azlan Johar dan diikuti pemain tengah Khairan Izuan Razali. Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri Rozi Mamat dan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid.




Bagaimanapun kelibat pemain pertahanan T-Team, Irfan Abd Ghani yang merupakan bekas pemain JDT yang sebelum ini mengadakan sidang akhbar "mengejut" dengan mendakwa tidak berlaku sebarang insiden dalam terowong tidak kelihatan sepanjang majlis perjumpaan itu.

Ahmad dalam ucapannya berkata majlis mengangkat sumpah itu bagi membuktikan kebenaran insiden tersebut dan meminta para pemain dan pegawai yang menyaksikan kejadian tempoh hari itu agar tidak berbohong.

Ketika ditemui selepas majlis itu, Menteri Besar mencabar Irfan tampil mengangkat sumpah di hadapannya sekiranya dia di pihak yang benar.

"Saya sanggup bagi tiket kapal terbang ke sini kepada dia untuk tampil bersumpah. Jangan lakukan pembohongan kepada rakyat Terengganu. Angkat sumpah ini bukan permainan semata-mata. Kita mahu buktikan kebenaran kerana ia melibatkan maruah diri, harga diri dan pasukan," katanya.

Ahmad nyata berbangga dengan kedua-dua individu itu yang tampil bersumpah kerana menurutnya ini jelas membuktikan mereka jujur.

Irfan sebelum ini mengeluarkan kenyataan di Johor tanpa pengetahuan majikannya, mendakwa tidak berlaku sebarang insiden dalam terowong ketika menuju ke bilik persalinan dan ini bercanggah dengan pendirian pasukan T-Team yang menyifatkan perkara sebaliknya terjadi. Perbuatannya itu melanggar terma dan syarat yang tertera dalam kontrak pasukan.

Beliau telah menghilangkan diri dengan mengemas barangan dari rumah sewanya di Gong Badak, sepertimana yang diberitahu oleh Khairan Izuan yang merupakan rakan serumahnya dan tidak melaporkan diri bersama pasukan sehingga ke hari ini sejak memohon cuti selama dua hari daripada jurulatih Mohd Azraai Khor Abdullah pada 3 Feb -- BERNAMA

Sebelum ini myMetro telah melaporkan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said mencabar pemain dan pengurusan Johor Darul Ta'zim (Johor DT) yang beragama Islam bersumpah dengan al-Quran bagi mendedahkan kebenaran di sebalik insiden di terowong menuju bilik persalinan di Stadium Tan Sri Haji Hassan Yunos, Larkin, Johor Bahru dalam perlawanan pusingan Piala FA menentang T-Team, Sabtu lalu.

Katanya, beliau juga akan memanggil semua pemain T-Team termasuk Muhammad Irfan Abdul Ghani serta pihak pengurusan pasukan berstatus kelab itu untuk melakukan sumpah al-Quran di depannya sendiri dalam masa terdekat.

“Sebagai orang Islam saya ingin lihat perkara ini benar, saya juga minta Johor DT (pemain dan pengurusan) bersumpah al-Quran kerana kita orang Islam. Dengan cara ini kita dapat pastikan siapa yang benar.

“Saya akan turut panggil pasukan T-Team sama ada Isnin atau Selasa ini untuk dapatkan penjelasan sebenar dan akan minta pemain serta pihak pengurusan yang menyaksikan insiden itu agar bersumpah al-Quran di depan saya termasuklah Irfan,” katanya selepas melawat Kampung Pelandan.

Ahmad turut mempersoalkan kejujuran Irfan membuat laporan polis Rabu lalu apabila mendakwa tiada apa-apa berlaku ketika pemain dan pegawai kedua-dua pasukan berada di terowong stadium berkenaan.

“Adakah dia (Irfan) nampak sendiri apa yang berlaku? Saya difahamkan dia pemain simpanan dan sudah tentu kalau ikut proses biasa ketika rehat, dia tak masuk dalam terowong kerana perlu memanaskan badan di padang,” katanya.


... Apa dah jadi?? kerana sebiji bola Al-Quran jadi permainan .. nak bersumpah cari Al-Quran tapi bila memerintah tolak Al-Quran..

Kerana sebiji bola, Al-Quran jadi bahan mainan. Jika bersumpah sudah boleh buktikan kebenaran, eloklah mahkamah seluruh Malaysia ditutup.

0 comments:

Catat Ulasan

Artikel Dari Salam

Artikel Dari PingJE